Omgaan met conflicten

Vorige week had ik weer enkele mooie gesprekken. In twee daarvan ging het over het omgaan van conflicten. Het woord conflict heeft voor veel mensen een negatieve betekenis. Als je zegt dat je een conflict met iemand hebt, dan staat dat bijna gelijk aan ruzie. Geen wonder dat je dan liever conflicten vermijdt want tsja je gaat liever in harmonie met elkaar om, toch?

Echter, als er vertrouwen bestaat in jouw relatie of team, dan kunnen constructieve conflicten juist enorm helpen om samen te groeien en is het juist fijn om te leren om conflicten te omarmen.

Conflictstijlen model van Thomas-Kilmann

Zo zijn er verschillende manieren om een lastige situatie aan te pakken. Kilmann en Thomas, twee Amerikaanse onderzoekers, ontwikkelden in 1972 een model om deze verschillende strategieën in beeld te brengen. Dit model onderscheidt 5 conflicthanteringsstijlen. Bij conflicten zagen zij dat er een spanningsveld ontstond op het gebied van

  • Assertiviteit: Zorgen voor het eigen belang oftewel de wens om je (eigen) doelen te behalen en de opdracht te realiseren.
  • Coöperativiteit: Zorgen voor andermans belang oftewel de wens om de relatie goed te houden en het proces soepel te laten verlopen.
Omgaan met conflicten - Thomas Kilmann Model

Het is interessant om te weten wat jouw eigen voorkeur is bij het omgaan met conflicten, maar het is ook interessant om te weten hoe de ander in het gesprek zit. Ga eens na voor jezelf, houd jij veel of weinig rekening met de belangen van de ander?

De 5 stijlen bij het omgaan van conflicten

1: Doordrukken (Vechten, forceren)
>>HAAI
Links bovenin bevindt zich de meest assertieve persoon, degene die zich niet bekommert om samenwerking of het welbevinden van de ander in de situatie. Voor deze persoon is vooral de kwestie belangrijk. Hij wil zijn opdracht realiseren, ongeacht hoe dat voor de ander is. Dit kan erg nuttig zijn in noodsituaties als snel handelen nodig of als er impopulaire maatregelen nodig zijn.

2: Vermijden (Ontlopen)
>>SCHILDPAD
Links onderin bevindt zich degene die noch de opdracht realiseert, noch geïnteresseerd is in de relatie met de ander. Deze persoon vermijdt het liefst lastige situaties. Deze persoon vermijdt het liefst conflicten en vindt eigenlijk dat hij of zij er niets mee te maken heeft. Voordeel van die afstand is trouwens dat vermijders wel goed in staat zijn een objectief oordeel over het conflict te geven. Ze hebben namelijk aan beide zijden weinig tot geen belang.

3: Samenwerken (Exploreren)
>>UIL
Rechts bovenin bevindt zich degene die probeert de relaties goed te houden en erin slaagt om in lastige situaties een balans te vinden tussen zijn belangen en die van anderen. Deze persoon is door middel van exploreren ook steeds bezig om al die belangen te onderzoeken, in kaart te brengen en te behartigen. Je gaat uit van een win-win gedachte en zoekt naar reële oplossingen voor het probleem die voor beide partijen acceptabel zijn.

4: Toegeven (Aanpassen)
>>TEDDYBEER
Rechts onderin bevindt zich de persoon die zich vooral bekommert om de relatie met de ander. Deze persoon is zeer coöperatief ingesteld in lastige situaties en wordt dan ook meestal aardig gevonden en kan zich goed inleven in anderen. Maar komt weinig op voor de eigen belangen, geeft toe aan de wens van de ander ten koste van zijn eigen belangen en heeft daarom moeite om zijn eigen doelen te bereiken. Dit kan nuttig zijn als het belang van de relatie in deze situatie belangrijker is dan de inhoud. Choose your battles.

5. Compromis sluiten
>>KWAL
Middenin bevindt zich een berekenende onderhandelaar. De ander kan enkele van zijn wensen realiseren als daar maar tegenover staat dat hij zelf ook op een aantal punten zijn zin krijgt. “Het is geven en nemen” is het motto van deze persoon in lastige situaties. Compromis zoeken gaat er om dat de ander ook tevreden is met de oplossing. Het is een stijl van ‘water bij de wijn doen’. Vaak gaat het niet om het vinden van de beste aanpak of oplossing, maar om een pragmatische en haalbare aanpak of oplossing. Voldoende is goed genoeg. Deze oplossing kan ook nuttig zijn als samenwerken niet werkt.

Niet 1 stijl die altijd het beste is bij het omgaan met conflicten

Er is voor mij niet 1 stijl die bij het omgaan met conflicten altijd het beste is. De situatie bepaalt welke conflictstijl het beste toegepast kan worden. De keuze van de stijl hangt af van de situatie. Ik wil meer aangeven dat conflicten niet altijd negatief hoeven te zijn voor jouw belangen en voor de relatie. In tegendeel, een conflict kan juist bijdragen aan de groei van jouw relatie en/of de samenwerking in jouw team.

Ontdekken hoe jij of jouw team beter om kan gaan met conflicten? Neem contact met me op of vraag een vrijblijvend gesprek aan.

Wil je dit artikel delen?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkedin
Deel op WhatsApp

Laat een reactie achter

GRATIS E-BOOK

E-book NLP voor Professionals

'NLP voor Professionals'

Ontdek de kracht van NLP

Ontdek de kracht van NLP; een proeverij van wat NLP voor jou als professional kan betekenen. Groei op het gebied van bewustwording, persoonlijk leiderschap en communicatie, zodat jij beter in staat bent om de voor jouw gewenste resultaten te behalen.

.

GRATIS E-BOOK

Ebook Ontdek Jouw Unieke Bijdrage - Tree Eleven Training & Coaching

'ONTDEK JOUW UNIEKE BIJDRAGE'

In 11 stappen doen wat écht bij jou past; bevlogen en met betekenis

Wil jij ook passievol, bevlogen en met betekenis jouw loopbaan vormgeven? Ontdek aan de hand van simpele maar impactvolle oefeningen jouw unieke bijdrage en creëer jouw ideale droombaan.

.
Kan ik je helpen?