Iemand overtuigen? Waar begin je?

Hoe overtuig je iemand van jouw geweldige idee of oplossing? Het ligt wellicht voor de hand om te beginnen met de oplossing, want daar zit de waarde die je toevoegt. Direct to-the-point, want dat scheelt weer tijd en dan kun je direct aan de slag.
Helaas! Want als jij direct begint met de oplossing dan sla je enkele stappen over die nodig zijn om het vertrouwen te winnen en de luisteraar een mening te laten vormen over jouw idee of oplossing.

Maar hoe dan wel? Ik verwacht dat jij jouw oplossing zo wilt brengen, dat de luisteraar direct begrijpt waarom dit zo belangrijk is voor hem/haar. Hou daarom rekening met deze stappen.

4 stappen om iemand beter te overtuigen

1. Maak ‘Rapport’ met de luisteraar.

Rapport is de basis van communicatie. Rapport is een toestand die gekenmerkt wordt door wederzijdse ontvankelijkheid en respect. Als je rapport met iemand hebt met als doel om het gedrag van de ander te leiden dan spreken we over pacing (volgen) en leading (leiden). Dus voordat je iemand ‘leidt’ naar jouw oplossing, is het belangrijk om eerst af te stemmen op het wereldbeeld van de luisteraar, om dan te volgen en dan pas te leiden. Ontdek dus eerst hoe de luisteraar in de wedstrijd zit, hoe denkt hij of zij over de huidige situatie en wat is het te bereiken doel?

2. Begin bij het begin

Stem eerst af op het (gezamenlijke) ongemak. Vertel daarom wat voor ongemak het nu oplevert. Waarom is het zo ontzettend belangrijk om deze situatie te veranderen? Wat maakt het dat het zo belangrijk is om in actie te komen. Als dit duidelijk is, dan zijn mensen meer geneigd om er zelf ook iets aan te doen.

Community aanmelden
Wil je meer handige tips en tricks ontvangen, je netwerk uitbreiden met andere ambitieuze professionals en jouw carrière een boost geven met meer energie, betekenis en impact?
>>Meld je dan aan voor de online community speciaal voor Ambitieuze Professionals. Het is gratis.<<

3. Het gewenste doel

Als duidelijk is dat actie noodzakelijk is, neem dan de luisteraar mee naar het verwachte resultaat. Hoe mooi zou het zijn als <A> wordt gerealiseerd. Hoeveel beter zou het zijn als de situatie er straks <B> uit zou zien? Welke belofte kun je maken? Belangrijk hierbij is dat je blijft afstemmen, rapport blijft maken, met de luisteraar. Want hoe meer dit verlangen aansluit bij de wensen van de luisteraar hoe groter de kans dat de luisteraar hier in mee wil gaan.

4. De oplossing

Als het ongemak en het gewenste doel duidelijk zijn, dan pas is het tijd voor de oplossing. Dan kun je de lead nemen en zorgen dat de oplossing naadloos aansluit bij de beloften die je hebt gemaakt bij de vorige stap. Mocht je toch nog weerstand ervaren, ga dan na of je voldoende afstemming met elkaar hebt gehad. Je kunt ook besluiten samen aan de oplossing te werken om dichterbij elkaar te komen.

Conclusie

Dus wil jij jouw plan of oplossing overtuigend brengen? Zorg dan voor de juiste afstemming met je luisteraar, breng eerst de noodzaak, dan het gewenste doel en dan pas als laatste de oplossing.

Graag dieper ingaan op jouw communicatie skills of ben je op zoek naar meer mogelijkheden om jouw carrière echt een boost te geven? Vraag dan een gratis ambitiegesprek aan.


Verbeter je communicatie met NLP

Groei op het gebied van bewustwording, persoonlijk leiderschap en communicatie, zodat jij beter in staat bent om de voor jouw gewenste resultaten te behalen.

Ebook NLP voor Professionals Wit

Download nu het e-book NLP voor Professionals.

.

Wil je dit artikel delen?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkedin
Deel op WhatsApp

Laat een reactie achter

GRATIS E-BOOK

E-book NLP voor Professionals

'NLP voor Professionals'

Ontdek de kracht van NLP

Ontdek de kracht van NLP; een proeverij van wat NLP voor jou als professional kan betekenen. Groei op het gebied van bewustwording, persoonlijk leiderschap en communicatie, zodat jij beter in staat bent om de voor jouw gewenste resultaten te behalen.

.
Kan ik je helpen?